Sunday, February 13, 2011

Nak criter Amphibian ke or Amplifier..?

D)Amplifier: worait..kalo gitar intonasi dan pickup setting dah cun, maka senang lah nak cari sound kat Amplifier. Aper itu Amplifier? Ohhrr...tidak ada kene mengener dgn itu Amphibian lah. Secara ringkas nyer, ia merupakan alat penyokong bunyi yg membantu menukarkan arus2 eletrik dari instrument2 muzik keluar dgn volume yg cukup ke halwa telinga para pemain dan pendengar menerusi Jack Wire secara mono atau stereo. Tapi kalo tk pandai main, keluar bunyi macam Amphibian tu laa.....hehehe...:)

1)Antara pilihan Amp saya ialah Orange, Marshall JCM series dan Fender Twin Reverb dimana fungsi2 nyer agak 'straight forward' dan mudah di fahami spt Volume, Gain, Treble, Middle, Bass dan Master Volume. Penambahan yg lain ialah spt Presence dan Reverb. Peranan fungsi2 tersebut secara basic nyer adalah spt berikut:
1) Volume - control paras bunyi perlahan atau kuat.
2) Gain - control paras Overdrive (dari serak basah ke serak garau ).
3) Treble - control frekuensi yg tinggi dan tajam.
4) Middle - control frekuensi tengah.
5) Bass - control frekuensi bawah.
6) Presence - control brightness atau terangkan bunyi.
7) Reverb - control dengung (supaya lontaran bunyi boleh di jarakkan).
8) Master Volume - control bunyi keseluruhan.

2)Jika saya pakai efx pedal, saya akan setkan bunyi yg Clean dimana Volume=3 o'clock dan Gain=9 o'clock dan keep adjusting Master Volume sehingga level yg memuaskan. Treble harus berhati2 jangan terlalu tajam, selalunya saya letak sekitar 9 o'clock dan kalo ada Presence, dalam 8 oclock jer. Mid saya letak dalam 12 o'clock dan Bass pun agak sama mcm Mid. Tetapi walau apa pun semuanya tertakluk pada keadaan dan basically saya akan base pada set up yg mcm ni dulu dan buat adjustment by ear dari situ kerana bunyi sewaktu sound chek mungkin akan berubah apabila faktor ketidakstabilan arus eletrik pada sebelah malam showtime disebabkan penggunaan lampu dan sebagainya. Mungkin berlainan pula bagi orang lain namun this set up works for me.

3)Ada dua pilihan Amp; combo- speaker dan control panel packing sekali ; stack- ada head dan cabinet. Ada yg 50Watts dan ada yg 100 ke 200Watts. Apa2 pun kalo utk rumah dan gigging small club, elok ler beli yg combo 50W or 100W dgn 2x12" speaker dan samada Tube- kena on standby kasi panas baru perform or Solid State-terus on jer. Skrg club dah ada sistem miking, so no hal kalo Watts kecil, tapi konsert lain criter,mesti yg 100W ke atas jer 4 more Power Rangers.

3)Satu lagi perkara yg saya notis, apabila kita pakai Combo Amp, tinggikan sedikit kedudukan nyer dgn menggunakan Amp Stand, kotak, kerusi atau di dongakkan condong keatas, tujuan nya supaya bunyi nyer akan lebih jelas kepada kita dan bukan pada pendengar saja. Sebabnya jika ia di bawah dan kita berdiri untuk perform semestinya bunyi Amp tersebut akan lebih perlahan bilamana the whole band starts dan kita pula akan menambah volume yg mana akan mengganggu para pendengar di hadapan stage dan akhir sekali kita akan di persalahkan oleh semua pihak kerana terlalu kuat tanpa kita sedari...,juga akan efek pendengaran kita, nanti pekak sebelum waktunya...too bad kan?:(. so set level yg sederhana dulu.

4)Last but not least, invest dalam Jack Wire yg reliable, mcm Planet Wave, mahal sikit tak apher ler, taphi in the long run Berbaloi,tak phening Kephala ler... but dont buy yg ada on/off button tu..yg biasa tu jer...
So...Happy Performing,,,,jumpa lagi...InsyaAllah...

5 comments:

  1. apa kelebihan jack wire yg bagus?
    emm mksd saya apa kemunkinan buruk kalo pakai jack wire cap ayam ke cap kambing ke?
    anyway, byk info yg berguna, thanx a lot!

    ReplyDelete
  2. welcome, jack wire yg murah,juga brjenama lainnya pun yg sederhana price nyer, tidak tahan lama sebab head jack tidak dilindungi dgn baik. Cuma disolder jer, jadi senang putus...tu yg bunyi kadang2 ada tkda tuu...dan crack crock crack crock jer......kan ker menyusahkan?

    ReplyDelete
  3. ahaa..btoi tu..saya alami jugak mende tu..ingat ke grounding amp ada problem ke hape ke..huhu..rupe2nye head jack..thanx

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. kenape klu pakai jack yg ader on/off tu Bro..?

    ReplyDelete